MAT: Remulade

Jeg er over gjennomsnittet glad i remulade. Og det eneste landet jeg, kanskje, hadde turt å kjøpe remulade på butikken, må være i Danmark. Danskene kan virkelig sin remulade! Men å lage den selv gjør du på nullkommasvisj, og den holder seg fint 1 ukes tid i kjøleskapet. Hever fiskepinnene til et helt annet nivå! (Ja, vi spiser fiskepinner… Skammer meg pittelitt, men ikke mye)

Hver gang jeg lager remulade skulle jeg ønske jeg hadde pappas hjemmelagde pickels tilgjengelig! Han pleide nemlig å lage sylteagurker på høsten, med blomkål og gulrot sammen med agurken. Helt til det var umulig å få tak i små sylteagurker lenger… Trist😦

Her kommer i hvertfall oppskriften. Den kan piskes for hånd (få gjerne hjelp til å spe i oljen, så kan du bare konsentrere deg om å piske) eller piskes i en kjøkkenmaskin. Har du blender kan du hive alle grønnsakene i blenderen, hakke de fint, før du fortsetter. Da er det i tillegg 0 oppvask!

Remulade:

2 ss finhakket sylteagurk

1 ss finhakket sjalottløk

1 lite fedd finhakket hvitløk

1 ss finhakket reddik

1 ss sterk sennep

1 klype salt

2 eggeplommer

0,5 l nøytral olje (feks solsikkeolje)

Salt, pepper og sitron/SPS

Ha alle ingrediensene, bortsett fra olje og SPS, i en bolle med avrundet bunn. Bland dette godt sammen med en visp og begynn å forsiktig spe i oljen. Tynn, tynn stråle i begynnelsen. Når remuladen begynner å bli tykkere og emulgere kan du spe med litt tykkere stråle uten stor fare for at den skiller seg. Ser det ut som remuladen begynner å sprekke kan du fort piske i et par dråper kaldt vann. Når remuladen har konsistensen du ønsker smaker du den til med salt, pepper og sitronsaft.

Smaker nydelig med fisk, stekte poteter, på skiva med kjøttpålegg, pommes frites. MMMMM.

Lykke til!

This slideshow requires JavaScript.

;

Ha en strålende torsdagskveld! Jeg skal ta med meg mann og hund ut for å handle blomster🙂

Bisous

5 thoughts on “MAT: Remulade

  1. Takk for omtalen, jeg har også søte drommer om picles fra 90 tallet som gir vann i munn. onkel arne har tinget på sylteagurker til høsten, og da må vi lage picles sammen. god lørdag

  2. I dag blir det stekt kveite med din remoulade på tavla i caféen:-) Ha en strålende mandag i Paris-byen, i Harstad er mørketidlyset rosa på morran, heilt fantastisk.. og Tromsø depper etter tapet.. sånn går no dagan:-))

Legg igjen en kommentar

