MAT: Epler = høst

Nå er det høst, og det bugner av deilige epler. Vi hadde kjøpt litt for mange, og noen begynte å bli litt myke. Og det er en helt perfekt unnskyldning for å bake eplekake!

Denne oppskriften er hentet fra bloggen til David Lebovitz, og er min favoritt eplekake. Den er super saftig, og blir bare bedre og bedre av noen dager i kjøleskapet. Sånne kaker liker jeg!

Eplekake med krydder.

Oppskrift til 1 springform:

170g mykt smør

350g sukker

4 egg

60g tørket frukt(jeg brukte aprikos og rosiner. Fiken er også fantastisk)

420g mel

1 ss bakepulver

1 ts natron

1 ts salt

3 ts krydder(kanel, ingefær, muskatt, nellik, kardemomme. Hvor mye av hver er opp til deg, jeg bruker masse ingefær)

240g yoghurt/cultura/surmelk

4 store epler

This slideshow requires JavaScript.

Rør smør og sukker hvitt. Ha i eggene, ett og ett. Rør 3-5 min før neste egg has i. Dette gjør kaken din super luftig! Kutt eplene i terninger og ha de i en panne med 1 ss smør og 2 ss sukker. Stek på middels varme til eplene er karamellisert og litt myke. Om det er mye væske i panna la de steke litt lenger så det fordamper. Bland sammen alt det tørre og kutt den tørkede frukten i små terninger. Når alle eggene er ferdig pisket i smøret vender du resten av ingrediensene i med en slikkepott. Jeg har i yogurten og det tørre, vender det lett inn. Så har jeg i eplene tilslutt. Ha røren i en godt smurt springform. Stekes på 170 grader i 50-60 min. Sjekk om den er ferdig med en liten pinne. Det skal ikke sitte noe deig igjen på pinnen, når kaken er klar. (Jeg er ikke blitt helt kompis med ovnen her i Paris og min kake ble litt mørk i kantene… Men den smakte godt for det!)

Nyt høsten, epler, eplekake, pledd, stearinlys og alt som hører med🙂

Bisous

Legg igjen en kommentar

