Mat; brunostparfait

Jeg lovet en oppskrift som kunne brukes sammen med sjokoladefudgen og her kommer den! Vi fikk noen norske besøkende til å ta med litt brunost til oss og serverte bla. denne til de norske konsulatene her i Frankrike. Kjempesuksess! En oppskrift jeg har hatt med meg siden kokkeskolen, og servert jevnlig både i restaurant og hjemme.

Her har vi laget en hjemmeutgave med litt friske bær, sjokolade og nøtter.

Jeg bruker vanligvis Heidalsost for å få så kraftig smak som mulig, men det er selvsagt helt valgfritt.

Brunostparfait:2,5 dl fløte

100 g brunost
1 egg
1 eggeplomme
70 g sukker

Pisk stiv eggedosis med egg og sukker, pisk minimum 15 min.
Smelt brunost i pittelitt fløte på lav varme og avkjøl til romtemperatur.
Pisk krem.
Vend sammen brunost og dosis når brunosten er avkjølt. Vend så sammen med krem, men sørg for at egge/ostemixen er avkjølt. Skal helst være ca 27 grader, så den må føles litt kjølig på fingren.
Fyll i form og frys. Lag gjerne som iskake.

This slideshow requires JavaScript.

Lykke til med iskrem produksjonen:)

Bisous

Legg igjen en kommentar

